پیام تبریک شبکه بین المللی زنان تحت قوانین مسلمانان به پروفسور کریما بنون به مناسبت انتصاب به سمت گزارشگر ویژه سازمان ملل در حوزه حقوق فرهنگی

Source: 
WLUML

شبکه بین المللی زنان تحت قوانین مسلمانان (WLUML) مفتخر است اعلام کند که عضو هیات مدیره ما، پرفسور کریما بنون، به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل در حوزه حقوق فرهنگی منصوب شده است. پرفسور بنون، استاد حقوق بین الملل در دانشگاه دیویس کالیفرنیا، به عنوان یک صدای جهانی پیشرو در دفاع از زنان مدافع حقوق بشر، علیه افراطی گری ایستاده است و حقوق زنان را از فرهنگ و آزادی مذهب، طلب می کند.

‌کریما بنون در طول دو دهه گذشته در مقابله با بنیادگرایی‌ها و برای ارتقای حقوق بشر زنان کار کرده‌است. کار او در این حوزه، به خصوص کتاب "به فتوای تو اینجا عمل نمی شود: داستان‌های ناگفته از مبارزه علیه بنیادگرایی مسلمان"، در روشنگری راجع به تنوع فرهنگ ها در جوامع مسلمانان و برجسته کردن مقاومت علیه گروه های افراطی، تحول آفرین بوده است. "به فتوای تو اینجا عمل نمی شود" جایزه معتبر ادبیات صلح "دایتون" را برای اثر غیرداستانی 2014 از آن خود کرده و در سراسر جهان، از امارات متحده عربی گرفته تا کنیا و استرالیا مورد استقبال وسیع قرار گرفته است.

گستره فعالیت‌های کریما بنون در حوزه حقوق زنان در طول دو دهه گذشته، با شبکه ما و گروه‌های دیگر، همواره بر محور سئوالاتی درباره فرهنگ استوار بوده است؛ اینکه چگونه فرهنگ، مورد مذاکره قرار می‌گیرد، نقد می شود و شکل می‌گیرد؛ و دلالت آن بر حقوق زنان و عدالت جنسیتی چیست. برتری پیوسته کریما بنون در تحقیق و تحلیل و تجربه فراوان مطالعات میدانی در بسیاری از مناطق جهان، او را به یک انتخاب عالی و مجهز برای برعهده گرفتن وظیفه در حوزه حقوق فرهنگی جهت تحلیل رویکردهای زمینه-محور برای همبسته کردن حقوق فرهنگی، تنوع فرهنگی و حقوق بشر جهانشمول بدل کرده‌است.  

به عنوان گزارشگر ویژه در حوزه حقوق فرهنگی، کریما بنون فرصتی برای افزودن بر کار گزارشگر قبلی، فریدا شهید، در حوزه حقوق بشر زنان که اغلب به نام فرهنگ و مذهب نادیده گرفته می شود خواهد داشت. ما، در شبکه بین المللی زنان تحت قوانین مسلمانان این موفقیت را به  وی تبریک می گوییم و برایش آرزوی موفقیت و تداوم توفق در تلاش اش برای پیشبرد حقوق بشر زنان و مطالبه حقوق و حقوق زنان در سراسر دنیا داریم.